Ställ krav på din städfirma

Du har förmodligen – som så många andra – någon gång övervägt att anlita en städfirma och detta oavsett om det handlar om en engångstjänst eller om det handlar om ett mer mer långsiktigt samarbete. Få av oss gillar nämligen att städa och desto fler av oss saknar dessutom den nödvändiga tiden som en ordentlig städning trots allt kräver: alla gillar dock att ha ett skinande rent hem och det är där en städfirma kommer in i bilden. Det som fått många att ta det avgörande steget och de facto anlita en sådan är att man numera – sedan 2007 – kan anlita en städfirma och använda sitt rut-avdrag för denna. Det vill säga – kostnaden har blivit lägre och det ska naturligtvis inte underskattas.

Dock – många verkar tro att man får samma service oavsett vilken städfirma man anlitar och om detta kan vi säga följande: det stämmer definitivt inte och särskilt sett till Stockholm där det finns flest städföretag i Sverige och där kvaliteten mellan dessa skiljer sig som allra mest. Nej, bor man i Stockholm så måste man vara medveten om att det finns väldigt bra städföretag och att det även finns de som inte har en aning om vad de gör och som inte alls sköter de uppgifter man anlitat dem för.

En uppmaning och ett råd i detta är att man som kund måste våga ställa krav och att man måste inse att en städning i sitt eget hem också ska ske på sina egna villkor. Kort sagt; anlitar du en städfirma i Stockholm för hemstädning så är det också du som bestämmer hur denna ska se ut, vad som ska städas, under vilka dagar samt hur grundligt utförd den ska vara. Förenklat: ditt hus – dina regler. Naturligtvis utan att det går till överdrift och där du domderar samt ställer orimliga krav. Däremot så har du rätt att exempelvis kräva att samma person ska sköta din städning och att det är en viktig detalj rent trygghetsmässigt.

Tilläggas här är att de flesta städföretag som finns i Stockholm är väldigt flexibla och anpassningsbara efter hur kundernas behov och situationer ser ut. Men; för att de ska vara detta så måste de också veta vad som gäller och vad som förväntas av dem och det är därför som du som kund ska föra en dialog och varsko om vilka förväntningar du har på den städfirma du står inför att anlita. Gör du det – ja, då har du också en bekvämlighet och ett långsiktigt och givande samarbete att se framemot.

29 dec 2016